Egypten - En resedagbok

Nu har vi då äntligen varit i Egypten, det var helt fantastiskt måste jag säga förutom att det var supervarmt, cirka 40 - 55 grader som mest, ja i solen men i alla fall, det har i alla fall solats, badats, varit på utflykter och vi har sett fantastiskt mycket. Jag passade på givetvis att skriva dagbok för varje dag för att inte glömma vad man varit med om. Jag har även skrivit ner lite olika tips under resans gång lite kostnader och att man kan spara en hel del pengar om man bl.a inte beställer de dyra utflykterna i förväg hemifrån, då kan man planera mycket bättre när man är på plats och man sparar en hel del tusenlappar som man kanske vill lägga på annat. Så jag börjar dagboken med att skriva om dagen innan vi reste, så trevlig läsning.

Lördag 17 juli 2010

Då var det äntligen dags för avfärd till Egypten eller rättare sagt vi skulle åka dagen innan till Stockholm till fam Savage för att spendera dagen innan avfärd till vår 2 veckors semesterresa till El GOuna Egypten. På förmiddag hade vi nu packat färdigt det mesta och vägt väskorna hemma vilket visar sig vara i tyngsta laget men enligt för samtal med SAS och även Apollo ett antal ggr så skulle vi ha max 20 kg i resväskorna + 5 kg handbagade och väskorna vägde runt detta.

Vi hade ju ganska mycket mat med oss som nudlar, spagetti, soppor, kaffe, ris mm då vi skulle bo i lgh så fanns det möjlighet att kunna laga sin egen mat och det är ju alltid skönt att någon typisk svensk mat med sig om man nu inte skulle gilla deras inhemska mat till att börja med. Vi skulle också iväg och lämna hundarna på pensionat där de skulle vistas i 2 veckor med, vilket vi redan vet att de inte gillar men det funkar bra ändå. Vår äldsta son skulle tillbringa 2 veckor ensam hemma då han valde att inte följa med vilket är tråkigt faktiskt men så är det, han tyckte det var super att vara hemma själv, vad annars?

Då jag avlämnat hundarna och allt var packat in i bilen så var det då dags att komma iväg till sthlm. Det brukar ta runt 4 timmar att köra och vi hade ju ingen direkt brådska heller. När vi väl kommer upp så var kl cirka halv 7 på kvällen och det var kul att få ses igen då det var ett tag sedan.

Planet skulle inte gå från Arlanda förrän kl halv 7 nästkommande morgon. Vi började med att åka i väg och käka tillsammans och det blev kebab och pizza, smidigt och bra. När vi väl kom hem skulle vi titta på en video om egypten, om hur Tutankamons grav hittades, lite inspiration inför resan. Sedan spelade vi lite tv-spel - buzz, var riktigt kul och jag vann någon gång med. Därefter gick vi och la oss några timmar inför morgondagens kommande äventyr.

Söndag 18 juli 2010

Gick upp halv 4 på morgonen och göra klart allting och iväg. Vi hade redan bokat parkeringsplats på Arlanda för att slippa strula med det när vi kom dit. Smidigt att bara parkera och ta bussen in till flygterminalen.

Väl på plats ska man då checka in själv och givetvis fungerade ju inte detta så vi fick till slut efter några försök checka in manuellt och då visar det sig att väskorna väger alldeles för mycket, de får bara väga 15 kg + 5 kg...suck typiskt när man ringer ett antal ggr och kollar innan men sådan tur var slapp vi överviktspris, puh!

Då vi var klara var det snart dags att flyga iväg, först växla pengar och ja handlade mig en pocketbok (tyskungen - Camilla Läckberg) för att ha att läsa nåt både på planet och även nere i egypten. Väl på planet så hade vi i förväg bokat extra breda platser, skönt för benen så man kan sitta ordentligt med. Resan tog dryga 6 timmar (5 timmar) men det är med tanke på att de är 1 timme efter oss i Egypten.

Vi landar och ska genom passkontroll och få visum, när det var klart dags för att hämta väskorna, vilken röra på en flygplats, och stor skillnad och VARMT, det var minst 35 - 40 grader när vi landade. Puh! När vi fått väskorna skulle vi till rätt buss för att åka vidare till vårt hotell i El Gouna. Det tog cirka 40 minuter. El Gouna såg verkligen välkomnande ut. Väl incheckad på hotellet - Arena Inn vilket var väldigt fint och fräscht.

Vi började eftermiddagen med att direkt efter vi packat upp att hoppa i poolen (finns en pool vid lgh och en större vid själva hotellet med lagun. Hotellet Arena Inn har även en egen strand man kan åka gratis till Zeytona beach, det går både båtar, tuktuk och buss dit och det är gratis solstolar och även handdukarna från hotellet får man ta med sig dit. Tar cirka 10 min att åka dit om man åker båt.

Kvällen avslutade vi med att gå ut i El Gouna och utforska vad för matställen, butiker som fanns m.m. Maten är inte alls så himla dyr men det finnas både och. Här finns även en svenskägd restautang Upstairs som har upp till 5 rätters meny. Har inte besökt denna än men kanske kommer vi att göra det. I övrigt finns det klädbutiker, smycken, parfymeri, massor med kopior av kläder så pruta rejält. En del har fasta priser redan så där går det oftast inte men man måste prova hela tiden. Maten har ok priser i livsmedelsaffärer och det finns massor att välja på, även grönsaker och frukt är billigt.

Man kan betala med dollar, Egyptiska pund och även Euro. Det finns banker man kan växla i. El Gouna har en fin marina som man ska besöka sägs det, vilket vi får göra men det är visst bara lite butiker där och bara mån och fre händer det lite där som musik, utebuffé.

Denna söndagkväll avslutade vi med att äta på en restaurang med pizza, kofta (pannbiff, riktigt gott) och ris samt pasta.

Kostade för 3 personer inkl. öl och juice 220 egyptiska pund = cirka 275 kr i svenska.

Gatan utanför vårt hotell mot centrum i El Gouna

Lagunerna i El Gouna. Det sägs att El Gouna är uppbyggt enligt Venedig.

"Barbapapa huset"

Måndag 19 juli 2010

Dagens började vi med att besöka Zeytona Beach för att prova deras egen strand. Direkt när vi kommer dit (givetvis) så blir vi tillfrågade om alla utflykter de har att erbjuda. Vi sätter oss ner och de berättar vad som finns, priser mm. Safari, luxor och kairo mm. Nu gäller det att förhandla som bara den för de försöker lura en hela tiden, först säger de ett pris i egyptiska pund, sedan i dollar nåt annat osv. Man måste pruta hela tiden.  Vi blev smått intresserade av safarin så vi tänkte göra den längre fram i veckan. Väl på stranden kommer det ytterligare en man som vill att vi ska ut på snorkeldag och se korallreven samt delfiner vilket inte alltid man har tur att göra. Han ville först hur mycket som helst 40 dollar/vuxen men de sa vi det betalar vi intevi mσste fσ bättre pris när vi är sσ många som 8 stycken. Efter ett tag går han ner till 25 dollar för vuxna, 20 dollar för ungdpmoch 12,5 dollar för yngre än 10. Så det gick vi med pσ att göra denna utflykten på onsdag.

Dagen i övrigt badade vi några timmar och sedan pσ kvällen bestämde vi oss för att åka in till Hurghada och se vad de har att erbjuda. Vi tog bussen in (5 pund/pers) och de var den varmaste bussen nσgonsin man σkt utan air cond . fy fabian, stannade många gånger så bussen blev smockfull. Men vΣä inne i Hurghada så tittade vi runt lite i butiker längs gatorna och ja kan säga att det är skitigt i Hurghada jmf med El Gouna. Inga papperskorgar, allt skräp slängs överallt osv. Vi besökte bazaren och skulle se om vi kunde fynda lite där men vi tittade mest runt. Vi ska in där fler ggr senare.

Sedan hittade vi en chaufför som erbjöd oss att σka lite billigare till Sekalla ett ställe strax utanför Hurghada med massor av butiker och ja även Mc Donalds där vi stannade och åt, mycket gott och faktiskt godare än sverige! (hur det nu kan vara det?) men man fick fler hamburgare.

Sedan efter detta gick vi runt en liten stund och sedan åter hem igen till El Gouna för att inta sängen, var helt slut.

Tisdag 20 juli 2010

Då var det dags för första utflykten till röda havets magiska värld. Vi skulle bli upphämtade kl halv 9 på morgonen och iväg ner till båten. När vi väl blir hämtade visar det sig att han vill ha mer betalt, totalt 250 dollar för alla!! sä jäkla fräckt men vi gav oss inte, han hade gett oss ett pris innan och då ska man inte strula men det är så de funkar i egypten, de drar till med ett pris och sedan ett annat..så var uppmärksamma verkligen. I alla fall åkte vi iväg med båten och det stod snorkling på schemat - Starkare vind och en sol som heter duga..får man nog leta efter

Det var helt underbart i alla fall och vi åkte ut till havs för att se om vi kunde se delfiner. Men icke inga på något synhåll alls. Vi åkte till vår första ´plats där vi skulle snorkla och vi fick låna utrustning på båten. Det var helt fantastiskt vilken värld det finns där under ytan, helt otroligt vackert var det. Vi snorklade i dryga timmen där och sedan var det dags för färd till nästa plats. På vägen så äntligen får vi se våra delfiner, helt hel drös och även ungar, helt superfantastiskt var det, de simmade hur nära båten som helst.

Under tiden vi väntade på att båten skulle stanna vi nästa ställe åt buffé på båten vilken var mycket god verkligen. Vi stannade vid nästa rev och det var dags för ny snorkeltur också helt fantastikt vilket akvarium man hamnar i. vilka vackra fiskar och vad vackra korallrev.

Em/kvällen närmade sig och båtfärden var slut, Givetvis brände man sig då solen tar fruktansvärt så ta med solkräm, keps/solhatt ör de lär man verkligen behöva.

Pris för resan: 25 dollar/vuxen och halva för barn under 12.

Bollan Snorklar

Underbara Elizia

Elizia och Mattias snorklar

Bollan

Tallee filmar hela vår resa

Onsdag 21 juli 2010

Dagen började med bad i vanlig ordning fast denna gång på hemmaplan vid hotellet istället. På kvällen besökte vi marinan i El gouna och down town för att se oss lite omkring, vi skulle under onsdagen bara ta det lugnt för att bege oss på en 2 dagars trip till Kairo dagen därpå. Vi hade förhandlat till oss ett bra pris för resan dit 120 dollar/pers och apollo tar 200 dollar. så förhandla hela tiden för vad du får för dina pengar!!

Torsdag 22 juli 2010

Upp mitt i natten nästan, vid halv 4 och vi skulle åka vid 4 tiden mot Kairo, en 6 timmars lång resa dit, cirka 45 mil.

Vi fick en superfin minivan att åka i och med air cond. Vi åkte ju privat själva dit och i priset ingick hotell 1 natt, frukost och guideer. Alltså vilket land, bara öken och sand hela vägen dit..ja lite bebyggelse men helt otroligt verkligen. Väl framme i Kariro efter en del poliskontroller så var vi framme vid hotellet, ett 8 vån högt hotell bara 10 minuters resväg från pyramiderna. Inte världens bästa hotell men utsikten var fantastiskt. Väl incheckad skulle vi bara äta först och vi åt på ett billigt ställe bredvid hotellet med supergoda baguetter (billigt) och sedan efter detta åkte vi till pyramiderna. Då var det dags igen att förhandla priser igen. De är helt otroliga med sina priser så pruta pruta!!. För den såkallade stora rundanvmed ridning av dromedar, häst till pyramiderna kostar det 580 LE, och mellersta 480 LE och lilla 380 LE, man kan ju undra vad skillnaden var för det såg likadana ut rundorna. Men vi fick ner priset på den stora till 400 LE per/per i alla fall.

Bollan & Tallee - Snygga vi är va?

Familjen Savage

Nu skulle vi rida ut mot Sahara och pyramiderna, så gigantiskt verkligen och varmt som bara den. Jag och rasmus började med hästar och jörgen red dromedar. Vilket upplevelse, vi köpte scarfsar pga värmen och när vi kommer fram in vid pyramiderna, så stannar vi där och fotar vid dem, man kan inte fatta hur stora de är verkligen otroligt att ett av de 7 underverken finns kvar och är byggda sedan lång tid tillbaka, ja innan jesus födelse men ändå är de så skitigt där, förstört och tråkigt att man inte bevarar det. Chepos den största pyramiden är stängd för besökare numera.

Pyramiderna

Jörgen

Tallee

Familjen Savage

Söta dromedarer som räcker tunga

Tallee och Mattias

Bollan & Jörgen

Sedan var det byte av transport, ja red dromedar och de andra hästar, alltså det var hur kul som helst att få uppleva.

Väl ute från pyramiderna var det tanken vi skulle se ljusshowen men den var inte denna kväll tyvärr så vi valde att strunta i den och åka vidare till den största bazaren någonsin i Kario. Våra guider var envisa och ville visa pss papyrusmuseum men de ville inte vi så vi valde bazaren istället, jisses vad med folk och för att inte tala om grejer. Här fyndade ja 2 halsband och prutade på rejält verkligen. Vi åt mat här med falafel och kebab, väldigt skitigt var det och antagligen blev ja lite dålig i magen (om det var maten vet jag ej men nåt var det).

Men gata upp och gata ner och det tog typ aldrig slut, kläder, smycken, skor, vattenpipa m.m.m.m fanns det och det var en upplevelse att få se, ett ställe man bara måste besöka.

Bazaren i Kairo

Här finns även en klädesbutik med magdanskläder väldigt proffessionellt och fin butik som är väl värt ett besök med. På kvällen på väg hem mot hotellet stannade vi vid citadellet och tog lite kvällsbilder då vi valde att inte åka dit dagen därpå för att vi ville se annat med. Väl hemma vid hotellet så var vi helt slut efter dagen , tog lite bilder på pyramiderna vi såg utanför rummet vilken utsikt) och somnade så gott man kunde, oh vilken jobbig trafik det var.

Citadellet

Pyramiderna, denna utsikt hade vi från vårt hotellrum

Fredag 23 juli 2010

Dag 2 i Kairo, började vi med att äta frukost = inte god frukost men duglig, inget kaffe ens..jo ja espresso men inget vidare. 2 frallor, marmelad vad man åt.

Sedan iväg till Egyptiska museet, guiderna var faktiskt jobbiga men trevliga men vi ville ju sköta oss själv mest hela tiden men det var svårt för dem att förstå också verkade det som.Väl framme vid museet så fick vi inte ta bilder inne utan lämna in kameran. Här inne finns allt guld som tillhörde Tutankamon och hans grav som hittades 1922 av en engelsman vid namn Carter. Det berättas många olika historier om just tutankamon men han blev kung som 9 åring och dog redan vid 18 års ålder i svår malaria, sägs det och Att hans mamma var Nefertiti.

Tutankamons guldmask

Men i alla fall så guldmasken väger 11 kg och är helt fantastiskt vacker. Vilka smycken de hade!! Fattar inte hur man orkade bära allt och skorna var flip flopp. Underkläder ska vi inte tala om, och de bar peruker. DEt är värt ett besök där om man ändå är i Kario men det är inte vad man tänkt sig om man nu jämför med ex Louvren i Paris som är rent och snyggt osv. Här är det dåligt skyltat vad det är för saker på allting, svårt att hinna med på bara någon timme, man behöver timmar för att hinna med. Det är skitiga glasmontrar osv, men ändå mängder av besökare det var cirka 5000 när vi var där och det är varmt där, ingen air cond förutom i smyckesrummen och i tutankamons rum.

Det kostar 60 LE att gå in och 30 LE för ungdomar, 100 LE för vuxna att besöka mumierna inne och 60 LE för barn

Väl klara på museet var det dags för avfärd till en papyrusställe fast vi inte ville men vi åkte dit och där berättade de om hur man tillverkade papyrus och att det finns mycket falska som säljs gjorda av bananplantor istället men vi köpte en till slut en tavla och våra namn inskriva på den och betalade 100 LE och här gäller det att pruta med de försöker med allt Efter detta besök stannade vi vid en mindre bazar som var inomhus med massor av smycken, kläder osv..

Därefter åkte vi mot Mac DOnalds i Kario för att äta innan den 6 timmar långa resan tillbaka hem igen.

Utanför Mc Donalds vistades många fattiga barn och Tallee som hade en hel resväska med sig med kläder och leksaker blev barnen helt ifrån sig och de har inte råd med kläder och mat så blev de hur glada som helst när hon gav bort massor med kläder till dem.

Barnen blev helt överlyckliga när de fick saker, men de slogs om det rejält.

Nu var vi helt slut efter en 2 dgrs tur till Kario och man kan inte fatta hur skitigt och stort det är, det bor över 20 miljoner där och det finns knappt något hur färdigt, det ser ut som ruckel allting och fattigt, smutsigt osv men ska man dit räcker inte 1 dag det är hektiskt utan välj 2 dgr och köp resan nere på plats och förhandla till dig ett bra pris i stället det får man mer för pengarna.

Väl hemma vid 9 tiden på kvällen så tvättade vi av oss efter resan och gick ut i el gouna och kikade i lite butiker, i en butik hade de en skäldpadda och i nästa en krokodil - en liten en som ja klappade helt otroligt - heter oskar. Men det gick ju bra. Vi strosade runt ett tag lite överallt, jag handlade inget men det kommer fler dagar för shopping. Var helt slut och min mage var inte alls okej heller. Nu var det sängdags för att inta en lugn lördag

Pris för resan: 120 dollar/pers - Apollo tar 200 dollar/pers.

Lördag 24 juli 2010

Dagen började med att man vaknar av att det klipps gräs utanför..suck men kl var ändå halv 9 så det var dags för sol och bad i dag. behövde ta en lugn dag faktiskt. Legat vid hotellets större pool mestadels av dagen och då rasmus varit dålig i magen har vi inte velat göra något specielltt i dag, ätit köpta hamburgare (12 LE) från egypten som var riktigt goda och kokt pasta vi hade med oss.

Nu ska vi vila en stund för att senare bege oss in till elgouna i kväll och kolla fler butiker. Får se om det blir supersafari i morgon eller vi vi väntar någón dag men det ska betalas i dag och bestämmas.

Söndag 25 juli 2010

Upp i rimlig tid, vill ju inte sova bort dagarna nu när man är här. I dag skulle vi iväg på Supersafari efter lunchtid 12:45 så vi tog det lugnt på fm vid poolen denna dagen. Käkade lunch innan vi skulle iväg.

Snart dags för avfärd till safari så vi börjar packa ihop våra saker. De skulle hämta oss vid hotellet kl 12:45 cirka.

Vi åkte iväg och skulle även hämta 2 till vid ett annat hotell. Därefter åkte vi cirka 30 minuter ut mitt i öknen, ja det är ju bara öken här:-) När vi kom fram så hjälpte en kille oss med att sätta fast våra sjalar ordentligt det var ju så himla varmt så man var helt enkelt tvungen att ha detta + solglasögon med. Efter detta skulle vi köra fyrhjulingar såkallade Quad-bikes. Vi vuxna fick vars en medan barnen fick åka med en vuxen. Vi körde ut mitt i öknen och sedan pausade vi och sedan fick även Rasmus köra med Jörgen bakom sig. Det var faktiskt riktigt kul. Därefter åkte vi tillbaka och nu skulle vi åka ut med jeep mot en beduinplats. På vägen ut stannade vi och såg en såkallad hägring, det var rätt häftigt att se när solen skiner så det blänker och ser ut som vatten i öknen.

Quad bikes

Rasse

Mattias och Elizia

Därefter körde vi en bit till och stannade, nu skulle det klättras upp på ett berg och därefter gick man ner i sanden på andra sidan detta gjorde jag inte, vilket jag ångrar tyvärr. Därefter körde vi vidare till "byn" här skulle vi gå rundvandring. Först berättade guiden om deras liv att de lever så här - de lever sitt liv för att de bryr sig inte om livet utanför sitt samhälle. De går inte i skola och de har en man som bestämmer , de blandar inte in polis osv när det gäller ex bråk etc, Det sköter allt själva även när det gäller sjukdomar om det inte handlar om operationer. Under tiden vi lyssnade fick vi lättare lunch, och dricka te.

Barnen jobbar och går ej i skolan. Därefter var det dags för dromedar ridning, typ max 5 minuter!! Sedan efter detta fick vi se vad de tillverkar om dagarna, bakar bröd, väver mattor, gör mediciner m.m och vi de hade zoo där med olika djur som krokodiler, ormar, strutsar, rådjur, lokatt, ödlor, ökenkängurumöss (såg hur roliga ut som helst men söta)

När vi gått rundvandringen fick vi köra ökenjeepar men inte många minuterm blev en kortisrunda där jag och Tallee skiftades om att köra. Efter detta skulle vi sätta oss och prova att röka vattenpipa, de som ville. Sedan var det dags för barbeque som bestod av sallader, pastagryta, kofta, sås, zucchiniröra, potatis, ris meloner och dricka. Sedan var det dags för show. Vi fick se en fakir som la sig på spikmatta, svärd, glas som sedan utvalda ur pubilken skulle ställa sig ovanpå honom, Tallee var en av dem. Efter detta var det magdans uppvisning och dansuppvisning. När detta var slut var det en titt på stjärnorna som visar sig vara typ månen och venus.

Tallee står förväntansfullt - vet ej vad som väntar

Detta ser ju inte så mysigt ut, tycker inte Tallee heller...

Efter detta hemfärd, på vägen i bilen hem hade vi lekar med att köra viskleken, och alabetsleken, vi hade riktigt kul. Trötta var vi men överlag kan jag att detta är riktigt uppgjort för turister verkligen, som en stor "park", kul med fyrhjulingar och så och god mat men man förväntar sig att det ska vara riktiga beduiner man träffar och ser hur det verkligen bor istället för en massa Jippon mitt ute i ökenen. Det fanns ju riktiga toaletter med märk väl, så detta är verkligen uppbyggt för turister och inget annat. Man får vara beredd på att ge dricks både till chaufför, barnen givetvis som leder dromedarer m.m. Men inget tvång att handla men det är ju de det vill då de lever på detta.

Pris per vuxen 65 dollar, barn 25 dollar - Apollo tar 75 dollar resp 45 dollar för denna resan.

Måndag 26 juli 2010 (vecka 2)

I dag upp vid 08:15, ska ta en lugn dag i dag, bada och ikväll ska vi göra våra fotosessioner. Har fixat lunchen själva i dag, kokade spagetti och åt hamburgare. Sedan vilade vi några timmar, rätt skönt när man är i solen varje dag. Mot eftermiddagen började vi göra oss i ordning för vår fotosession Tallee och jag skulle göra, skulle bli lite orientaliskt. Vi hade hittat ett ställe i El gouna där det fanns en massa terracotta krukor vid ett hus och tänkte det skulle bli lite coolt som bakgrund. Jag började med att locka mitt hår och även löshåret. Sminkade mig i oranga och gröna färger samt hade en orange sjal runt huvudet. Hade en vit skjorta och en orientaliskt mönstrad kjol på mig samt mina bruna sandaletter. Vi åkte dit vid halv 8 tiden på kvällen och Rasmus samt Mattias följde med som assistenter för att hålla blixtar. När vi kom fram till stället vi skulle plåta fick vi givetvis först fråga om vi fick fotadär och det var helt ok tills efter 10 minuter då polisen kom dit och frågade vad vi skulle ha bilderna till. Vi förklarade attdet enbart var för privat syfte och inget magasin som de trodde. Så efter förklaring så var det helt ok att fota där. (de villannars ha betalt givetvis). Men vi fotade och det blev faktiskt riktigt bra bilder. det var så himla varmt så man höll på attsvettas som en galning men när vi väl kom hem så var det så skönt att ta en uppfriskande dusch. Nu var denna dagen till ändaoch man var ganska slut. Vi valde att inte gå på stan denna kväll utan vi stannade hemma och låg och kollade på tv en stund då vi dagen efter skulle upp tidigt redan kl 4 på morgonen för att bege oss till Luxor.

Före och efter, Foto: Jörgen L, Retusch: Cindy G

Före och Efter - Foto Jörgen L, Retusch: Cindy G

Tisdag 27 Juli 2010

Luxor - Vi gick upp vid 4 tiden på morgonen. Bussen skulle komma och hämta oss vid 5-tiden, så man var ganska trött denna dag- I dag skulle resan ta cirka 4 timmar då det är cirka 25 mil dit. Väl framme skulle vi hämta upp vår guide som skulle visa oss runt i Luxor. När vi väl gjort detta, så började han på vägen ut mot Konungarnas dal som var dagens första stopp berätta om hur allting var uppbyggt och dess historia som var mycket intressant att få veta. När vi började närma oss dagens första stopp så körde vi även förbi "carters hus" - han som upptäckte Tutankamons grav 1922. Väl framme så betalde vi inträde för att komma in på själva området och här fick man inte ta med varken mobiltelefon, kamera eller videokamera. Inträdet hit kostade 80LE och 4 LE för "tåget" ut mot dalen. Totalt 252 LE för 3 pers. Vi åkte "tåget" in mot entren och redan då började försäljare "hugga" en med sina förbaskade vykort och böcker, skitjobbiga var de där, hittills jobbigast på hela resan. De får inte sälja där och jaga en då kommer polisenoch jagar bort dem. Vi började med att sätta oss ner med vår guide och han berättade väldigt intressant om dess historia innan vi skullebörja bege oss ner mot de olika gravarna. vi skulle besöka 3 olika och de som ville fick betala extra för att se mumien av Tutankamon. Vi hoppade över det momentet (kostade 100LE/vuxen) att gå ner dit extra. Men vi fick ändå se en hel del och man kan inte fatta hur de kan bevara allting så fint med färger och dylikt efter så många år.

Hatshepsuts tempel

Efter detta skulle vi bege oss till Hatsepsuts tempel. Här fick vi också först höra dess historia innan vi skulle bege oss in mot templet. Därefter åkte vi buss in mot området och sedan fick vi höra lite mer historia kring detta tempel och få lite fri tid med att fota här då det var helt okej. När vi väl varit här var det dags för att bege oss på en liten tur till Nilen. Vi skulle åka på Nilen mot andra sidan för att inta vår lunch där för dagen. Det var rätt mysigt att få åka båt där och så stort det är.

Båttur på Nilen

Vi åkte i cirka 30 minuter och därefter åkte vi över till andra sidan för att äta buffé. Här fanns det uppdukat en större buffé och jag som är feg vågar inte testa allt för konstiga maträtter men det man åt var rätt hyfsat i alla fall. Vi intog även efterrätter och glass vilket var svalkande då det det alla gånger var årets varmaste dag i Egypten säkerligen upp mot 55 grader!!

Efter denna lunch skulle vi åka till Karnakas tempel. Detta kostade 30LE/pers = 90 LE för att komma in. Detta var helt magnifikt stort, en upplevelse att få se, vilka pelare de har byggt, helt otroligt verkligen. Nu var det så varmt så man höll på att svimmaså det var stort behov av vattenintag. Det var som en "bakugn" hela stället och man ville bara ha kall luft. Men vi stod ut i alla fall och efter detta var det hemfärd. Måste säga att jag ångrar inte att vi åkte hit och vår guide var superduktig.

Karnakas tempelstatyer

Nu skulle vi åka tillbaka till El Gouna, på vägen hem så var det för lite luft en ena framdäcket så vi fick stanna på vägenoch laga detta. Vi stannade vid en mindre by och det var rätt intressant att se hur andra lever samtidigt. Här delade Tallee ut Kläder hon haft med sig från Sverige till barnen och vilket "bråk" det blir, det blir helt till sig när de får saker så "chefen"fick gå emellan och lugna ner det hela så det löste sig. Men i alla fall är det helt otroligt hur de lever, använder sina åsnor för att ta hem skörden med sockerrör etc.

De fick laga vårt däck mitt ute i bygden, kostade endast 10 EP - billigt

Vi fortsatte sedan vår färd hemåt och på vägen hem blev ett av barnen kissnödiga så vi fick stanna mitt i öknen för detta. Såg faktiskt rätt kul ut att bara gå ut i ökenland. Väl hemma vid 9-tiden helt slut men skönt att få ta en dusch bestämde vi oss för att bege oss till Kinarestaurangen i El Gouna, var rätt hungriga nu igen då vi inte hade ätit sedan buffén. Jag och Rasmus beställde in vårrullar som förrätt och sweet beef som huvudrätt, Min man tog biff med bambuskott samt varrullar. Kan säga att det inte smakar som hemma och ser inte heller lika gott ut för den delen. Men vi åt det vi kunde och sedan begav vi oss hemåt mot sängen,denna dag var man helt slut efter att ha gått upp kl 4.

Resan pris: 50 dollar/vuxen - (cirka 280 LE/pers) Apollo tar 115 dollar/pers för 1 dag.

Inträden Konungarnas dal = 80LE + 4LE för tåg totalt 252LE, Hatsepsuts tempel: 30LE + 2LE för tåg = 96LE

och Karnaks tempel 65LE/vuxen = 195LE

Totalt: 543 LE (totalt 1385LE för oss)

Onsdag 28 juli 2010

I dag var det vilodag och vi skulle enbart ägna oss åt att bada. Så gjorde vi hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Efter vi intagit lunch var det tanken att jag skulle följa med den andra familjen till ett shoppingcenter men jag avstod och tur var nog det då min man blev så himla kass i magen och fick kramper så jag fick istället springa till apoteket och köpa tabletter mot detta och även köpa vatten. Han var riktigt dålig så jag är glad ja stannade hemma. Så det blev verkligen en lugn kväll för vår del. Kollade sedan en stund på tv och somnade därefter.

Torsdag 29 Juli 2010

De sista dagarna utav resan tog vi enbart det lugnt, badade, shoppade. Nu hade vi gjort de utflykter vi velat göra under dessa 2 veckor. Ikväll skulle vi åka gå ner och köra go kart. Jag och Jörgen körde aldrig men vi tog lite bilder och filmade däremot. Rasmus tyckte det var så himla kul att köra. Vi hade även träffat ett annat svenskt par på vårt hotell som hängde på.På vägen ner dit så körde det en bil förbi oss som bara "spydde ut rök" riktigt hemskt var det, förmodligen var det för att döda alla insekter med det. Men det såg rätt kul ut faktiskt.

Här dödar de insekter??

Erik kör gokart

Rasse

Tallee

Coola bussen

Fredag 30 Juli 2010

Denna dag var också en lugn dag, snart dax för hemfärd. Man orkar inte så mycket i denna värmen heller mitt på dagarna så det är poolen som gäller på dagarna. I dag på kvällen skulle vi ner till hamnen, de hade barbequefest där på fredagarna. Vi åkte Tuktuk ner som det fanns överallt i El Gouna. Kostar 5 LE per/pers, billigt

Väl nere hamnen var det folkfest och uppträde. Riktigt härlig musik fakstiskt och så mycket mat. Men vi valde faktiskt att äta pizza denna kväll, hade ingen lust att bli sjuka av buffémat, som stått framme ett tag i värmen. Så det undvek vi i möjligaste mån.

Lördag 31 Juli 2010

Snart ny månad och tiden den bara försvinner iväg. I morgon dax för hemfärd. Denna dag också en lugn baddag och vi bara slappade, det var dags att börja packa allting och få med allt hem med. Ikväll skulle vi fota lite igen, passa på innan man lämnar detta land och få lite minnen med sig hem i bagaget. Tallee och jag gjorde oss i ordning vi hade planerat att åka ner till hotellets egen strand men när vi väl var klara kände vi att det tar för lång tid och det var alldeles för varmt så vi bara gick över gatan där det fanns palmer och plåtade istället. Har nog aldrig sett så mycket nyfiket folk som tittade, de har nog inte sett en kamera..haha - och här har vi ett smakprov

Söndag 1 Aug 2010

Så var det då dags för hemfärd. Mycket har man sett och upplevt och det har varit en fantastisk resa. Jag rekommenderar verkligen att ni åker hit om ni aldrig varit i Egypten. Möjligen kanske åka annan tidpunkt pga. värmen, men definitivt åka hit och se all historia. Man kan inte förstå egentligen, det känns som att tiden har stannat upp i Egypten, Pyramiderna byggdes för över 3000 år sedan och då levde typ vi på stenåldern. I dag känns det fortfarande som att Egypten står stilla men väl värt som sagt ett besök till detta land. Åk då till El Gouna och bo där, kanonfint ställe, rent och snyggt. I Hurghada är det mer skitigt att bo, de slänger sitt skräp överallt där.

Hoppas Ni har haft en trevlig läsning om ni orkat läsa allting. Vill ni läsa mer historia kring det hela besök då
Tallees blogg som har skrivit massor.

| |
#1 - - Ann:

Åh vilka fantastiska bilder, nu blir jag jjättesugen på att få besöka Egypten :)