Hemkomna från Oman

Har haft en helt underbar vecka i Oman med härliga deltagare och underbart väder. Vi åkte ner på en stor frisörkonferens där vi har plåtat massa härliga personer. Det var en kurs med blandar tema där alla frisörer skulle indelas i grupper och sedan efter inspiration av Jörgens, Tallee och Mattias föreläsningar skulle tjejerna styla sig och fixa till sig med temat sex and the city. Efter detta skulle de bli porträtt foto och därefter plåtas i grupper och på stranden där de valt att göra sina sessioner. Alla blev kanonsnygga. Jörgen och jag följde med resp grupp till stranden för att plåta den, och ja är imponerad över hur duktiga alla var med sina poser och idéer. Ja fick hjälpa till med poser, hålla blixtar och fixa till smågrejer som hår, smink vilket inte behövdes så ofta men då Tallee befann sig inomhus med de andra grupperna som skulle ut till nästa plåtning så hjälptes vi åt lite mellan varven.
Under veckans gång har vi haft mycket roligt med gemensamma middagar och två kvällar begav vi oss till en restaurang nere vid hamnen Oasis, god mat och billigt, en kväll hade vi beachparty - fint uppdukat på stranden och god plockmat, härlig musik och underbart väder.
Disco varje kväll med samma gäng varje dag, 3 tjejer och en magdansös som var mycket duktig, ja även tjejerna men blev lite väl tjatigt med samma varje kväll.
Salah en trevlig arab höll igång oss varje kväll med sin dans och typ skyddade oss från personer man inte skulle vistas med då de fanns personer där även utifrån som inte bodde på hotellet, mycket trevlig var han och imponerad att han var där varje kväll trots 7 barn hemma.

Vi hann även med att göra lite besök på 2 (3) varuhus och shoppa lite - hittade lite smycken och skor samt lite kläder, och hyfsat billigt men en Iphone 4s var svindyr = över 10000
Vi skrattade gott när vi såg va deras småpengar heter = baisa!

En dag, den varmaste (givetvis) åkte vi till moskén och kollade, tyvärr kom vi försent och fick inte gå in, vilket man bara fick mellan kl 8 och 11. Men fint var det och stort så vi tog lite bilder utanför istället.

Resterande dagar vi hade kvar tog vi de lugnt och jag bokade tid för massage - var lite tveksam först men ångrar inte en sekund att ja gjorde de, somnade och bara njöt, behövde verkligen det för min rygg och axlar.

Nu är man då hemkommen (trots att jag efter panik på flygplatsen blev av med både pass och boardingkort) är trött men det var de värt och nu som sagt ska vi sortera allt och skicka iväg till alla deltagare som var med på resan, resultatet lär ni få se så fort vi är klara med allt, men nedan bjuder ja på lite BTS bilder från veckan som gått  men först

...lite fakta om Oman

Sultanatet Oman ligger beläget på den arabiska halvöns sydöstra del och gränsar mot Förenade Arabemiraten
i nordväst, Saudiarabien i väst och Yemen i sydväst. Landet omges av Indiska Oceanen, Arabiska Havet
och har en 2092 km lång kustlinje. Landytan är 309 500 kvadratkilometer vilket gör landet till det tredje
största på halvön. Oman är uppdelat i 4 guvernant och 5 regioner. Det är tropiskt ökenklimat och Rub al Khali
(”den tomma fjärdedelen”) är den största sandöknen i världen, runt 1200 km lång och 500 km bred, belägen
på Arabiska halvöns södra del och omfattar södra Saudiarabiensamt delar av Yemen, Oman och Förenade
Arabemiraten.

Befolkningen i Oman är uppskattad till ca. 2,9 miljoner varav drygt 800 000 bor i huvudstaden
Muscat. Av befolkningen är ca. 75% omanier och resten utlänningar. Tack vare sin geografiska position
ligger Oman i mitten av en av världens viktigaste handelsvägar. Under 1700- och 1800-talet figurerade Sultanatet av
Muscat (Oman) ofta i konflikter med andra länder som koloniserade diverse områden i Arabien och Östafrika.
Framförallt portugiserna som bosatte sig här på 1500-talet i ett försök att säkra sina handelsrutter i öster.

Starka band etablerades mellan Oman och England 1798, när ett vänskapsavtal ingicks mellan de två, ett
band som än idag är mycket starkt. H.M Qaboos bin Said al Said är landets sultan och
statsminister. Som sultan tar han även rollen som försvarsminister, finansminister och är även ansvarig
för landets utrikespolitik. Hans politik har visat sig vara populär trots bristen på en demokratisk vald regering.

Oman är sedan 1996 en konstitutionell monarki medvissa demokratiska rättigheter, men sultanen har fortfarande
betydande makt. sultan Qaboos tog makten från sin far den 23:e juli 1970 och årligen firas denna
händelse med stora festligheter över hela landet. Den18:e november är landets nationaldag och även sultanens
födelsedag.

Och så lite bilder:

Bilder tagna efter att Tallee's föreläsning